جنگجو! از آشتی بگو..! #نقد_فیلم هاراکیری نویسنده: @moj.dehdar #هاراکیری از فیل…


جنگجو!
از آشتی بگو..!
#نقد_فیلم هاراکیری
نویسنده:
@moj.dehdar
#هاراکیری از فیلمهای درخشان #تاریخ_سینماست که متعلق به کارگردان نامی #سینمای_ژاپن #ماساکی_کوبایاشی ست. این #فیلم نامزد دریافت #جایزه ی_اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و برنده ی جایزه ی ویژه هیات داوران از #جشنواره_فیلم_کن 1965 شد. در مواجهه با یک اثر هنری مهم، مهمتر درسهایی است که می توان از آن گرفت که ما سعی می کنیم با چنین رویکردی به گفتگویی مختصر با اثر بپردازیم.
برجسته ترین موضوع مورد توجه در فیلم هاراکیری، همچنان که از نامش پیداست، سنت #خودکشی آئینی #سامورایی هاست. سنتی که در آن یک سامورایی در هنگام ناتوانی در غلبه بر حرف و به جهت حفظ #شرافت سامورایی خود بدان دست می یازد. به تبع، وجه شاخص مورد توجه در این اثر برای یک #منتقد هوشمند، نحوه ی برخورد منتقدانه با موضوع اثر است. در تاریخ هنر می خوانیم که آثار هنری، موزه ای برای تجلیات فرهنگی یک قوم و قبیله اند. اما در عین حال قاب #دراما صرفا وجه منتقدانه ی به موضوع مورد توجه خود را می شاید. درست در همین گیجی و گنگی تناقض، به یاد آن سخن شگفت انگیز #اسکات_فیتز_جرالد می افتیم که می گوید: «محک هوش سرشار، توانایی نگه داشتن هم زمان دو ایده ی متضاد در ذهن است». و هاراکیری عرصه ی قهرمانی کوبایاشی در میدان مبارزه با این پارادوکس هاست. وی برخلاف آئین ها که نگاهی مقدس مآبانه و تعین گرایانه به اساطیر و باورهای فرهنگی یک ملت دارند، نگاهی #دراماتیک و چالش برانگیز به یکی از مهم ترین باورهای بومی فرهنگ ژاپنی دارد؛ همچنان که در آثار بزرگ درام های عصر طلایی #یونان شاهدیم. و حکایتی ست آموزنده که این تقابل با یک باور مرسوم در هاراکیری و سایر آثار بزرگ عرصه ی درام با موضوع باورهای بومی، هرگز تناقضی با احترام گذاشتن به باورهای فرهنگی نداشته و شاهد آنکه همه ی عظمت فرهنگی یونان و انگلیس #الیزابتن و یا فرانسه ی عصر #کلاسیک از خلال همین تقابل ها برای ما ستودنی ست، و به طرز عجیبی، درست خلاف سبک و سیاق فیلم ها و یا #تئاترهای_بومی و فرهنگی این مرز و بوم که به جهت پاسداشت فرهنگ ها و رسوم و سنن ما با نگاهی ستایش گر و تایید گر به سراغ موضوعات مطروحه در آن رفته و در کمال ناباوری جز به مضحکه هایی کلیشه ای و نخ نما و مخاطب گریز بدل نگشته اند! یادمان نرود که همه ی ابزار دراما (اعم از #دیالوگ، #شخصیت، #گره، #نقاط_عطف و #اوج، #کشمکش و الخ) جز در کار تقابل با موضوع مورد توجه به کار نمی آیند و …
(ادامه در کامنتها)

#خودکشی_کارگر_شرکت_نفت
#عمران_روشنی_مقدم



Source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *